Backup گیری و تهیه نسخه پشتیبان در شبکه

 

   ضرورت پشتیبان گیری از داده های سازمانی

در دنیای تکنولوژی اطلاعات، پشتیبان گیری یا Backup ،به فرایند تهیه نسخه های کپی از داده های اصلی گفته می شود که در زمان رخ دادن وقایعی از قبیل از دست دادن اطلاعات بتوان داده های اصلی را بازیابی کرد.

  دلایل ضرورت Backup

  • هدف اصلی، قابلیت بازیابی و بدست آوردن مجدد داده ها در زمانی است که به هر دلیل اطلاعات پاک شده وازدست رفته اند. بنا بر آمار حدود ۶۷% کاربران اینترنتی دچار مشکلاتی از این قبیل شده اند.
  • دلیل دیگر، بازیابی و برگشت اطلاعات به زمان گذشته می باشد. مثلآ تغییرات اشتباه عمداً یا سهواً در داده های شرکت توسط کاربران ایجاد شده و باید بتوان اطلاعات سالم مربوط به هفته قبل را بازیابی کرد.

 انواع داده های در معرض خطر

  • فایلهای کاربران که روی سرور و یا درایو share یا public قرار دارد و معمولاً حاصل تلاش و کار بخشهای مختلف شرکتها و یا ادارات می باشند.
  • اتوماسیون اداری که شامل نامه ها،فرمها،دستورالعمل ها و بایگانی امور اداری شرکتها بوده و در صورت از بین رفتن،کلیه داده ها و سوابق پیشین از دست خواهد رفت.
  •  ایمیل های کاربران و مدیران که در بسیاری موارد همان کار و مسئولیت اتوماسیون اداری را به عهده داشته و در مواردی حتی اطلاعات شخصی و یا کلیه خرید و فروشهای یک شرکت یا سازمان از طریق آن انجام می شود.از بین رفتن چنین اطلاعات ارزشمندی می تواند زیانهای بسیاری را به روند پیشرفت و ترقی در هر شرکت وارد کند.

 محل قرار گیری فایلهایBackup

فایلهای Backup را می توان در محل های مختلفی ذخیره کرد.به عنوان مثال: هر کاربر می تواند یک کپی از اطلاعات خود را بر روی حافظه flash و یا هارد کامپیوتر ذخیره کند.

این راه حل در سطح یک کامپیوتر شخصی و یا خانگی می تواند مفید و راه گشا باشد اما زمانی که تصمیم داریم در مورد یک شرکت یا سازمان این عملیات را انجام دهیم با مشکلات فراوانی برخورد خواهیم کرد.از جمله این مشکلات حجم بسیار بالای داده ها و عدم امکان تهیه صدها flash و آموزش تک تک کاربران برای انجام Backup گیری است.مشکل بزرگ دیگر، بحث امنیت در اطلاعات و داده های شرکت می باشد.در دید کلی صحیح نیست که کاربران اطلاعات شرکت و داده های کاری را روی هارد و یا flash شخصی خود نگهداری کرده و آن را همه جا همراه خود حمل و نقل نمایند.

راه حل مناسب

تهیه Backup به صورت متمرکز و Centralized که به سادگی تمامی مشکلات را در سطح شبکه های کوچک و بزرگ حل می کند.این روش را می توان با اختصاص یک سرور مجزا با هارد و ظرفیت بالا فقط برای Backup گیری در شبکه پیاده کرد.
روش دیگر استفاده از دستگاههای مخصوص این کار است با ظرفیتها،امکانات، و هزینه های مختلف قابل تعریف در شبکه بوده و نیاز به خرید یک سرور با مشخصات بالا برای Backupگیری را در بسیاری از موارد جبران می کنند.

 از Symantec   Backup Exec به عنوان ابزار مدیریت خودکار Backup میتوان استفاده کرد .

این نرم افزار ، دو ویژگی منحصر به فرد را در عین نگهداری سرعت و اطمینان زیاد با یکدیگر ترکیب کرده است.

  • ویژگی اول قابلیت بازگرداندن اطلاعات بر روی یک سخت افزار غیر مشابه
  • ویژگی دوم قابلیت بازیابی اطلاعات از راه دور

 نتیجه این ترکیب آزادی عمل استثنایی مدیر شبکه برای احیای سیستم ها در هر زمان و از هر مکان بر روی هر سخت افزاری است. برخی از امکانات این نرم افزار قدرتمند در زیر به صورت خلاصه ذکر شده است.

کاهش زمان احیای سیستم ها با استفاده از قابلیت هایی مانند مدیریت یکپارچه نسخه های پشتیبان و امکان بازیابی اطلاعات بر روی سخت افزار غیر مشابه، مدت زمان احیای سیستم های آسیب دیده به طرز چشمگیری کاهش می یابد و می توان ظرف مدت کوتاهی، سیستم عامل و اطلاعات یک کامپیوتر آسیب دیده را بطورکامل احیا نمود.

 سازگاری و انعطاف پذیری بالا

این نرم افزار دارای امکان تهیه نسخه های پشتی بان بر روی کلیه ابزارهای ذخیره سازی اطلاعات از قبیل هارد دیسک، نوارهایمغناطیسی، دیسکهای نوری، NAS، SAN، DVD، USB و غیره می باشد.همچنین می توان نسخه های پشتیبان را بر روی هر کامپیوتر دلخواه در شبکه نیز ذخیره نمود. کلیه اطلاعات بر روی یک فایل ذخیره می شوندو این فایل به آسانی قابل بازیابی بر روی هر سیستمی می باشد.

   مدیریت متمرکز از یک محل

در سازمانهایی که شبکه های آنها دارای تعداد قابل توجهی کامپیوتر باشد، می توان کلیه عملیات تهیه نسخه های پشتیبان و یا احیایآنها را از راه دور و به وسیله کنسول مدیریتی انجام داد و نیازی به حضور فیزیکی مدیر شبکه برای انجام این امور نیست.
 

   عدم قطع فعالیت های عادی

کلیه فعالیت های این نرم افزار به صورت غیر محسوس انجام می پذیرد و برای تهیه نسخه های پشتیبان، نیازی به بستن فایل های در حال استفاده یا قطع فعالیت جاری سیستم است. حتی این برنامه را می توان طوری تنظیم کرد تا در رخدادهای خاص مثلا نصب یک برنامه، افزایش یا کاهش حجم دیتا، ورود کاربر به سیستم و یا در زمان بندی های خاص به طور خودکار اقدام بهBackup نماید.

   تهیه نسخه پشتیبان

این برنامه با قابلیت تهیه نسخه پشتیبان به صورت کامل، افزایشی و دوره ای همچنی پشتیبانی از طیف وسیعی از سخت افزارهایذخیره سازی اطلاعات از قبیل هارد دیسک، نوارهای مغناطیسی، دیسکهای نوری، NAS، SAN، DVD، USB و غیره گزینه بسیار مناسبی برای تهیه نسخه های پشتیبان از اطلاعات موجود در شبکه است. احیای کامل اطلاعات بسته به حجم

اطلاعات و برنامه های نصب شده بر روی یک سرور، بازیابی اطلاعات به وسیله آن معمولا کمتر از نصب یک ویندوزبه تنهایی زمان می برد.

 مدیریت تغییرات

قبل از نصب هر سخت افزار جدید و یا تغییر اساسی در سیستم، می توان از وضعیت فعلی سیستم یک نسخه کپی تهیه نمود و بعد اقدام به نصب سخت افزار و یا نرم افزار جدید نمود و در صورت بروز هر نوع ایراد، می توان به سرعت سیستم را به آخرین وضعیت قبل از اعمال تغییرات بازگرداند.

 کپی از اطلاعات بانک اطلاعاتی

با استفاده از این نرم افزار می توان از اطلاعات موجود در بانکهای اطلاعاتی، از جمله DB2، Oracle، SQL Server و غیره در حالت کار و بدون نیاز به قطع فعالیت های آن نسخه پشتیبان تهیه نمود.

 امنیت بالای نسخ پشتیبان

با اعمال روشهای رمزگذاری بر روی نسخه های Backup میتوان امنیت این نسخه ها را تا حدی بالابرد که فقط افرادی که رمز در اختیار آنها قرارداده شده بتوانند بازیابی را انجام دهند.