مدیریت نسخه های پشتیبان

در دنیای تکنولوژی اطلاعات، پشتیبان گیری یا Backup ،به فرایند تهیه نسخه های کپی از داده های اصلی گفته می شود که در زمان رخ دادن وقایعی از قبیل از دست دادن اطلاعات بتوان داده های اصلی را بازیابی کرد.تهیه Backup به صورت متمرکز و Centralized که به سادگی تمامی مشکلات را در سطح شبکه های کوچک و بزرگ حل می کند.این روش را می توان با اختصاص یک سرور مجزا با هارد و ظرفیت بالا فقط برای Backup گیری در شبکه پیاده کرد.روش دیگر استفاده از دستگاههای مخصوص این کار است با ظرفیتها،امکانات، و هزینه های مختلف قابل تعریف در شبکه بوده و نیاز به خرید یک سرور با مشخصات بالا برای Backupگیری را در بسیاری از موارد جبران می کنند.

  دلایل ضرورت Backup:

1-    هدف اصلی، قابلیت بازیابی و بدست آوردن مجدد داده ها در زمانی است که به هر دلیل اطلاعات پاک شده وازدست رفته اند. بنا بر آمار حدود ۶۷% کاربران اینترنتی دچار مشکلاتی از این قبیل شده اند.

2-  دلیل دیگر، بازیابی و برگشت اطلاعات به زمان گذشته می باشد. مثلآ تغییرات اشتباه عمداً یا سهواً در داده های شرکت توسط کاربران ایجاد شده و باید بتوان اطلاعات سالم مربوط به هفته قبل را بازیابی کرد.

شرکت ایده های پویای پرشان با هدف تامین امنیت اطلاعات موجود در سیستم ها و بانک های اطلاعاتی، از Symantec   Backup Exec به عنوان ابزار مدیریت خودکار Backup استفاده میکند.

این نرم افزار ، دو ویژگی منحصر به فرد را در عین نگهداری سرعت و اطمینان زیاد با یکدیگر ترکیب کرده است.

1-  ویژگی اول قابلیت بازگرداندن اطلاعات بر روی یک سخت افزار غیر مشابه

2-  ویژگی دوم قابلیت بازیابی اطلاعات از راه دور

 نتیجه این ترکیب آزادی عمل استثنایی مدیر شبکه برای احیای سیستم ها در هر زمان و از هر مکان بر روی هر سخت افزاری است. برخی از امکانات این نرم افزار قدرتمند در زیر به صورت خلاصه ذکر شده است.