نظارت و مدیریت شبکه با System Center

سیستم نظارت متمرکز بر شبکه و سرویس ها

نظارت انسانی بر روی سرویس ها و سرویس دهنده ها در شبکه های کوچک شاید عملی باشد، ولی با افزایش تعداد سرویس ها و پیچیدگی سرویس دهنده ها، این کار امکان پذیر نخواهد بود. برای نظارت بر نحوه عملکرد سرویس ها و مطلع شدن به موقع از حوادث احتمالی و همچنین انجام اقدامات از پیش تعیین شده در برابر هریک از رخدادهای تهدیدآمیز، سیستم نظارت متمرکز نصب و راه اندازی خواهد شد.

سیستم متمرکز نظارت بر عملکرد سرویس دهنده ها و سرویس های شبکه برای بالابردن سطح Availability نصب و راه اندازی می شود. برای این کار از نرم افزارهایی مانند  Solarwinds و GFI استفاده می شود. 

این نرم افزارها به مدیر شبکه کمک می کند تا سرور ها و سرویس های شبکه را در هر لحظه از نظر درستی عملکرد تحت نظارت داشت باشد. سیستم نظارت متمرکز شبکه، به طور خودکار شبکه را جستجو کرده و مشکلات بوجود آمده در سرویس های شبکه را شناسایی و گزارش می کند و به مدیر شبکه و کارشناسان مربوطه این امکان را می دهد تا قبل از اینکه کاربران متوجه بروز خطا شوند، از مشکل با خبر شده و در جهت رفع مشکل اقدامات لازم را به کار گیرند. این سیستم همچنین کلیه لینکهای ارتباطی را کنترل کرده و در صورت بروز هرگونه مشکل مدیر شبکه را مطلع می کند.

مدیریت تنظیمات کلیه دستگاه های ارتباطی Cisco موجود در شبکه، یکی دیگر از قابلیت های این سیستم میباشد که با مدیریت نسخ از تنظیمات و تغییرات آنها، امکان دسترسی به تنظیمات قبل را در کوتاه ترین زمان ممکن فراهم می سازد.
در این سیستم امکان تعریف دستورالعمل هایی وجود دارد که در صورت بروز خطاهای از پیش تعریف شده، به طور خودکار اجرا شوند و با اجرای دستوراتی، به رفع مشکل بپردازند.از دیگر قابلیت های این سیستم، امکان اطلاع رسانی به مدیریت شبکه و ارشناسان مربوطه به وسیله SMS و Email می باشد.

 

PRTG Network Monitor 

این نرم افزار را می توان به عنوان یک ابزار حرفه ای نظارت و کنترل شبکه های کامپیوتری معرفی کرد که با کمک آن می توان کارهایی از قبیل نظارت بر up/downtime، ترافیک شبکه، packet sniffing و ... را به راحتی انجام داده و گزارش های کلی یا جزئی به منظور ارائه تجزیه و تحلیل دقیق از عملکرد شبکه تهیه کرد. رابط کاربری مبتنی بر وب این برنامه امکان پیکربندی سریع تنظیمات دلخواه مربوط به نظارت بر دستگاه های شبکه و سنسورهای آن ها را برای کاربران فراهم می کند. اغلب روش های متداول مربوط به اکتساب داده در شبکه مانند SNMP & WMI, Packet Sniffing و NetFlow توسط این نرم افزار پشتیبانی می شوند. PRTG Network Monitor را می توان برای شبکه هایی همچون شبکه های موجود در یک ISP  و روتر ها و سوئیچ های مورد استفاده در آن ها استفاده نمود. از ویژگی های مهم این نرم افزار می توان به بهینه سازی سیستم ها دستگاه های مورد استفاده به منظور کاهش Downtime، مدیریت بر گروه ها و یوزرهای مدیریتی در شبکه، مشاهده چگونگی فعالیت device ها در روزهای مختلف و دوره های تعیین شده، ارسال آلارم های تعریف شده به گوشی همراه و ... اشاره کرد.

قابلیت های کلیدی نرم افزار :

·         تشخیص خودکار دستگاه های موجود در شبکه پس از نصب

·         رابط کاربری تعاملی و قابل تنظیم

·         نظارت کامل و دقیق بر کلیه دستگاه های موجود در شبکه

·         نمایش تنظیمات پیکربندی به صورت سلسله مراتبی درختی با پشتیبانی از ویژگی ارث بری تنظیمات

·         معماری مدرن و عملکرد بهینه نرم افزاری

·         کنترل پهنای باند مورد استفاده

·         بیش از 50 1نوع سنسور به منظور فراهم آوردن یک نظارت جامع در شبکه های کوچک یا بزرگ

·         نظارت بر کارایی و در دسترس بودن اجزای شبکه

·         کنترل روترها و سوئیچ های شبکه

    System Center

راه کار System Center یک راه کار مدیریتی جامع جهت مدیریت سرتاسر مرکزداده از کلاینت ها تا تجهیزات شبکه و محیط های فیزیکی و مجازی می باشد و با استفاده از این راه کار جامع و مدیریت خودکار، واحد IT می تواند سرویس کارآ تر و مناسب تری ارائه نماید. این سیستم دارای هزینه پایین ، بازگشت سرمایه و کارآیی بالا می باشد از این رو System Center به عنوان یک راه کار جامع مدیریتی، می تواند جهت رسیدن به ارزش در ایجاد یک زیر ساخت IT چابک، انتخاب هوشمندانه ای محسوب گردد.

  System Center در Dynamic IT

مفهوم Dynamic IT یک راه کار بلند مدت هوشمندانه جهت استفاده از تکنولوژی های است که مدیران IT را قادر به یک مدیریت استرا تژیک می نماید. یک زیر ساخت پویا می تواند تواند توان انعطاف پذیری و تطبیق پذیری زیر ساخت IT را بسیار بالا ببرید. از جمله ماموریت های شرکت Microsoft تولید محصولاتی است که مدیران IT را در پویا سازی بستر خود توانمد سازد. راه کار System Center در پیاده سازی مفهوم Dynamic IT یک نقش اساسی ایفا می کند. راه کار System Center با جمع آوری و ثبت دانش در خصوص زیر ساخت، سیاست ها، فرآیند ها و تجربه ها، مدیریت IT را با منافعی همانند کاهش هزینه، ارائه سرویس مناسب و به موقع و همچنین افزایش فراهمی سیتم و اطمینان از بازگشت سرمایه بهره مند می سازد. قابلیت مدیریت خودکار وپویا توسط System Center شکاف بین توسعه ، عملیات و استفاده را در سیستم بسیار کم می کند و باعث افزایش رضایت مندی در کابر نهایی خواهد گردید.    

راه کار System Center دارای تعدادی محصول می باشد که در ادامه در خصوص آنها بیشتر توضیح خواهیم داد.

System Center Virtual Machine Manager 2012

محصول Virtual Machine Manager یک راه کار مدیریتی مراکز داده مجازی شده می باشد که جهت مدیریت و پیکربندی منابع سرور ، شبکه و ذخیره ساز در جهت ایجاد و استقرار ماشین های مجازی و خدمات به ابرها خصوصی تولید شده است.

 

System Center Operation Manager 2012

محصول Operation Manager یک زیر ساخت مانیتورینگ قابل انعطاف و مقرون به صرفه را جهت اطمینان از عملکرد قابل پیش بینی و در دسترس بودن برنامه های کاربردی حیاتی و نظارت جامع بر مراکز داده و ابر پردازشی اعم از خصوصی و عمومی را فراهم می نماید.

 

System Center Configuration Manager 2012

محصول Configuration Manger یک راه حل جامع برای مدیریت تغییر و پیکربندی پلت فرم مایکروسافت را فراهم می کند و در انجام موارد زیر کمک می کند:

  • Deploy operating systems, software applications, and software updates.
  • Monitor and remediate computers for compliance settings.
  • Monitor hardware and software inventory.
  • Remotely administer computers.

این محصول اطلاعات را در یک سرور پایگاه داده SQL مایکروسافت جمع آوری می کند که می توان گزارش های مختلفی از بستر IT سازمان بدست آورد. این سیستم رنج وسیعی از محصولات مایکروسافت اعم از سیستم عامل های سرور و کلاینت و همچنین موبایل را پشتیبان می نماید.

 System Center Service Manager 2012

محصول Service Manager یک پلت فرم یکپارچه جهت مدیریت سرویس و خدمات IT به سازمان بر اساس MOF و ITIL ایجاد می کند. اساساً این برنامه جهت رفع مشکل ، رخداد ، کنترل تغییرات و مدیریت چرخه عمر دارایی ها در بستر IT سازمان ساخته شده است.

 

 System Center App Controller 2012

محصول App Controller تجارب سرویس خودکار رایج را از طریق ابرهای پردازشی خصوصی و عمومی فراهم می نماید. که می تواند ما را جهت پیکربندی ، ایجاد و مدیریت ماشین های مجازی و سرویس ها یاری نماید.

 

 System Center Orchestrator 2012

محصول Orchestrator یک راه کار راه مدیریت گردش کار جهت مراکز داده است. این محصول امکان خلق، نظارت، و به کارگیری از منابع به طور خودکار را فراهم می نماید.

 

System Center Data Protection Manager 2012

محصول Data Protection Manger حفاظت از داده مبتنی بر دیسک و تیپ را و بازیابی اطلاعات سرورهایی مانند SQL Exchange ، SharePoint ،Virtual ، File و پشتیبانی برای کامپیوترهای رومیزی و لپ تاپ ویندوزی را قادر می سازد. این محصول دارای مدیریت متمرکز جهت بازیابی به صورت State و Bare Metal می باشد.

 

System Center Unified Installer 2012

محصول Unified Installer یک ابزار به صورت Single-User-Interface جهت نصب هفت محصول اشاره شده با توجه به تمام پیش نیاز های System Center می باشد. این محصول امکان نصب توزیع شده از یک نقطه متمرکز را ایجاد می کند.

 

System Center Endpoint Protection

محصول Endpoint Protection یک راه حل امنیتی جهت پلت فرم مایکروسافت را فراهم می کند. وقتی این محصول با محصول Configuration Manager مورد استفاده قرار می گیرد، یک راه حل جامع مدیریت سازمانی است .