مجازی سازی ( Virtualization )

 مجازی سازی ( Virtualization )

آیا تا کنون به راه های استفاده بهتر از سخت افزارهای موجود فکر کرده اید؟
چگونه میتوان بدون وقفه در سرویس دهی ، یک سرویس را از یک سرور به یک سرور دیگر منتقل نمود؟
همه ی اینها سوالاتی هستند که با مجازی سازی پاسخ داده می شوند .سرویس دهنده های مجازی، سرویس دهنده هایی هستند که وابستگی آنها به سخت افزار به حداقل رسیده است. با استفاده از سرویس دهنده های مجازی، لایه ای واسط بین سیستم عامل و سخت افزار سرور قرار می گیرد و در نتیجه باعث افزایش بسیار زیاد پایداری سیستم می شود. 
همچنین با بهره گیری از سرویس دهنده های مجازی، راه اندازی سرویس های مستقل بر روی سیستم عامل های مستقل از هم ولی بر روی یک سخت افزار امکان پذیر می شود. با این کار می توان از قدرت سخت افزار حداکثر استفاده را داشت و با راه اندازی سرویس های مختلف بر روی سخت افزارهای مختلف به صورت موازی، بدون متحمل شدن هزینه برای تهیه سخت افزار، میزان پایداری سیستم را به میزان زیادی افزایش داد.
از دیگر مزایای استفاده از سرویس دهنده های مجازی، سرعت بسیار زیاد تهیه Backup و بازگرداندن آن می باشد، به صورتی که بازگرداندن سیستم عاملی که به طور کامل از کار افتاده است، در چند لحظه امکان پذیر است.
 

      مزایای سیستم مجازی سازی سرورها

  • کاهش نیروی انسانی نگهداری سرور
  • کاهش هزینه سخت افزار
  • حذف بسیاری از تجهیزات Passive
  • صرفه جویی در تجهیزات یو پی اس
  • امکانات ویژه در تهیه نسخه پشتیبان
  • ذخیره و بازیابی ساده و سریع نسخه پشتیبان
  • صرفه جویی در فضای اتاق سرور
  • کاهش برق مصرفی
  • عدم نیاز به سیستم های تهویه پر هزینه
  • عدم نیاز به تجهیزات KVM
  • هزینه پایین پشتیبانی سخت افزار و نرم افزار
  • امکان اجرای هر سرویس روی یک سیستم عامل

      معایب سیستم مجازی سازی سرورها

  • تخصص در مدیریت و راه اندازی ماشین های مجازی
  • کاهش نسبی سرعت

      برخی محصولات قابل ارائه در زیر ساخت مجازی

      VMware vShield Bundle

پیاده سازی راهکارهای امنیتی و مقابل با ویروس و بد افزار  ها با ارائه یکپارچه و مقرون به صرفه سرویس های  امنیتی و حفاطتی پیشرفته که محافظت از مراکز داده مجازی در سطوح لبه شبکه برنامه ها داده ها و ماشینهای مجازی را بر عهده دارند . این مجموعه نیاز سازمان برای تهیه سخت افزار های حفاطتی و امنیتی برای محافظت از مراکز داده و سرورها را از میان می برد و با ارائه سرویس های حفاظتی , امنیت پایدار و مطمئن در تمامی سطوح را برای محیط مجازی فرام می آورد.

      VMware vCenter Operations Management Suite

فراهم کردن مدیریت عملیات خودکار با استفاده از تجزیه و تحلیل و ثبت رویداد ها و یکپارچه سازی به عملکرد ظرفیت و پیکربندی مدیریت محیط مجازی .این مجموعه سازمان IT را قادر می سازد تا دید بهتری از فعالیت های محیط مجازی سطح خدمات و استفاده مطلوب تر از پیکربندی ها در محیط مجازی به صورت پویا داشته باشیم.

      VMware Horizon Mirage

برای به حداکثر رساندن بهره وری کاربر نهایی و بهبود سریع و عقبگرد در صورت شکست و نیز پشتیبان گیری از قسمتهای مختلف کامپیوتر شخصی هر کاربر ارائه راه حلهای مدیریت به روز رسانی کامپیوتر حین حفظ فایلها کاربر نهایی و شخصی  که این روش یک روش لایه لایه است  که هر کامپیوتر به لایه های منطقی تقسیم شده و تحت مدیریت و مالکیت مدیر IT سازمان دسته بندی خواهد شد .

      VMware Horizon View

 با در اختیار گذاشتن دسکتاپ به کار بر نهایی ازادی عمل و به مدیران توانایی کنترل را میدهد. این مجموعه ساده سازی و خودکار سازی مدیریت هزاران میز کار را برای واحد IT  سازمان فراهم می سازد. . همچنین این نرم افزار به واحد ITاجازه می دهد، تا با کامپیوترهای قدیمی به میزکار ،) با سطوح دسترسی وبا قابلیت اطمینان منحصر به فرد، به طور امن دست یابند. با امن کردن مسیر دسترسیِ هردستگاه به نرم افزارها و داده ها،این  نرم افزار در هر زمان و مکانی،دسترسی به اطلاعات را با سطح بالایی

از جابجایی و انعطاف پذیری در اختیار کاربرنهایی قرار می دهد.همچنین این مجموعه با استفاده از PCoIP تنظیمات شخصی میزکار هر کاربرو دیتا و نرم افزارهای کاربردی در محیط 3D گرافیکی مهیا میکند.

     VMware vCenter Site Recovery Manager

محصولی پیشرو در مدیریت فاجعه بازیابی اطلاعات . این محصول ساده ترین مقرون به صرفه ترین و قابل اعتماد ترین راه حل برای حفاظت از فاجعه برای تمام برنامه های کاربردی محیط مجازی را تضمین می کند. این محصول با استفاده از اهرم های vSphere Replication  و Storage Based Replication  به صورت مقرون به صرفه راه کارهایی را به منظور ارائه مدیریت متمرکز از برنامه های بازیابی و فعال کردن تست غیر مخرب  و به طور خودکار بهبود سایت و فرایند مهاجرت را ارائه می نماید.

    VMware vSphere Data Protection

روشهای سنتی پشتیبان گیری و بازیابی اطلاعات که با محیط و ساختار VMware هم خوانی داشته باشند بسیار گران و پرهزینه کند پیچیده و غیر قابل اطمینان در مواردی بودند. مشتریان که می خواهند به سرعت بخشیدن در محیط کاملا مجازی  نیاز به یک راه حل تهیه پشتیبان قابل اعتماد دارند که به طور خاص برای محافظت از ماشین های مجازی طراحی شده است. این محصول یه راهکار پشتیبان گیری و بازیابی اطلاعات طراحی شده خاص برای محیط VMware  می باشد .

    Veeam Backup & Replication

حرفه ای ترین و مدرترین راه کار برای بازیانی پشتیبان گیری و مدیریت اطلاعات ذخیره شده در محیط مجازی را می توان با استفاده از این مجموعه برای سازمان پیاده سازی نمود.این مجموعه تخصصی ترین مجموعه مدیریت اطلاعات در محیط های مجازی اعم از VMware , Hyper-V,Citrix و ...می باشد که طراحان و مدیران شبکه را قادر می سازد تا با پیاده سازی سناریو های مختلف بروی ماشینهای مجازی سرویسها و تمامی اطلاعات محیط مجازی ساختار امن و مطمئنی در محیط خود داشته باشیم.

    Veeam One

این راه حل قدرتمند  و آسان برای نظارت گزارش دهی و برنامه ریزی ظرفیت در محیط مجازی است. این ابزار با کاوش محیط مجازی شما و شناسایی ظرفیت های محیط مجازی شما به شما جازه مید هد تا سریعا تصمیمات مربوط به مدیریت و بهبود محیط مجازی را اتخاذ نمایید این مجموعه با نظارت بر ماشینها مجازی این اطمینان را بوجود می اورد که ماشینها ما محافظت شده اند به صورت بهینه کار میکنند و دارای بالاترین قابلیت های دسترسی هستند.این راه کار با تحلیل داده های جمع اوری شده از محیط مجازی ما بهترین راه کار ها را به ما ارائه میدهد.